اصول کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار

کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار
کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار

کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار

اصول کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار

دانستن اصول کار با بیل مکانیکی در هر شرایطی، ضروری است؛ تفاوتی نمی کند در حال مسطح کردن یک تپه باشید، یا صرفاً با این ماشین از آن بالا بروید تا به محل پروژه برسید، چیزی که اهمیت دارد این است که بر نحوه راندن ایمن بیل مکانیکی، و کار در زمین های شیب‌دار، کاملاً مسلط باشید.

اصول کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار برای هر کسی که از این تجهیزات خاکبرداری استفاده می‌کند، مهم است. این قوانین تضمین می کنند که همه افرادی که در محل پروژه مشغول به کار هستند، ایمن بوده، و به علاوه، از صدمات و حوادث جلوگیری می شود. همچنین، ماشین آلات در هر شرایطی، در معرض خطر آسیب نیستند.

در این مطلب به طور اختصاصی درباره این موضوع صحبت می کنیم که اپراتور چطور باید با یک بیل مکانیکی در زمین های شیبدار حرکت کند. اگر شما نیز می خواهید وارد این حوزه شوید، ایده خوبی است که کمی اطلاعات به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید: خرید پین و بوش بیل مکانیکی

چگونه باید از یک بیل مکانیکی در تپه ها و زمین های شیبدار استفاده کرد؟

کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار

کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار

در حالی که اکثر تجهیزات خاکبرداری، از جمله بیل مکانیکی، که با آنها سروکار داریم، می توانند برای تعدادی از شیب های بسیار تند مناسب باشند، اما مهم است که در مواجهه با این نوع شرایط کاری، بیشتر مراقب باشید. در غیر این صورت، بروز تصادفات به راحتی امکان پذیر است.

برای اینکه بهتر با مهم ترین اصول کار با بیل مکانیکی در زمین های شیبدار آشنا شوید، چند مورد را برایتان آورده ایم:

اصل اول: ابتدا شیب زمین را بررسی کنید

از بررسی شرایط آب و هوایی منطقه گرفته تا بررسی صخره‌ های سست تر، اطلاع از اینکه با چه نوع زمین سر و کار دارید، عنصر کلیدی در عملکرد ایمن یک بیل مکانیکی در زمین شیبدار و اطراف آن است. ممکن است لازم باشد به مقدار شیب زمین توجه داشته باشید تا استفاده از ماشین آلات، ایمن تر باشد. تیم مهندسی با ابزارهایی که در اختیار دارند، مقدار زاویه و شیب زمین را به شما اطلاع خواهند داد.

اصل دوم: کارآیی بیل مکانیکی که در اختیار دارید چقدر است؟

بسته به اینکه تجهیزات بیل مکانیکی که در اختیارتان است، چگونه طراحی شده، ممکن است هنگام کار در شیب، محدودیت هایی داشته باشید. به عنوان مثال، معمولاً زمین هایی با بیش از 70 درصد شیب (حدود 35 درجه)، می توانند مشکلاتی را در روغن کاری موتور یک بیل مکانیکی ایجاد کنند. اگرچه این حالت ممکن است لزوماً یک مشکل جدی نباشد، اما زمانی که موتور دچار کمبود شدید روغن شود، به زودی خود را نشان خواهد داد.

در جایگاه مشابه، اگر کار خود را به تازگی با بیل مکانیکی شروع کرده اید و یا در استفاده از ماشین آلات مختلف خاکبرداری، مسلط هستید، در هر حال، باید محدودیت های خود را نیز بدانید. اگر در مدیریت یک بیل مکانیکی روی زمین های شیبدار، تجربه کافی ندارید، بهتر است این فرصت را در اختیار یک اپراتور حرفه ای تر قرار دهید.

اصل سوم: یک بیل مکانیکی مناسب را برای کار انتخاب کنید

علاوه بر نکته فوق، برخی از این ماشین آلات، برای حرکت روی شیب ها، مناسب تر از مدل های مشابه هستند. برای مثال، یک بیل مکانیکی دوربرد ممکن است بتواند کل عملیات را بدون نیاز به ترک زمین مسطح، انجام دهد. به این ترتیب می توانید از مشکلات کار روی زمین های شیبدار جلوگیری کنید. برای زمین هایی با موقعیت های جغرافیایی پیچیده تر، شاید لازم باشد از ماشین های تخصصی تر، مانند بیل مکانیکی عنکبوتی (spider excavators) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت خرید باکت لودر

اصل چهارم: بیل مکانیکی باید به سمت بالا و پایین حرکت کند، نه به طرفین!

حتماً تا به حال سعی کرده اید از یک شیب تند بالا یا پایین بروید؛ و حتماً می دانید که این کار چقدر عضلات پای شما را درگیر می کند. همین امر در مورد تجهیزات بیل مکانیکی نیز صدق می کند. به عنوان چهارمین اصل در اصول کار با بیل مکانیکی روی زمین های شیبدار، باید بدانید که حرکت ماشین باید به سمت بالا یا پایین باشد و هرگز آن را به سمت چپ و راست یا مورب، هدایت نکنید. یک انحراف جزئی کافیست تا تعادل کل این تجهیزات را بر هم بزند و احتمال سقوط را بالاتر خواهد برد.

اصل پنجم: برای توزیع ایمن وزن، قطعات الحاقیه به بیل مکانیکی را بررسی کنید

باید در نظر داشته باشید که چگونه اتصالات مختلف می توانند بر تعادل بیل مکانیکی هنگام بالا و پایین رفتن از شیب ها تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، هنگام حرکت یک بیل مکانیکی به سمت سربالایی، اتصالات باید به سمت بیرون و در سمت جلو باشد، در حالی که وقتی ماشین به سمت پایین حرکت می کند، اتصالات باید سمت عقب باشند. این امر مرکز ثقل دستگاه را به خوبی در هر وضعیت، کنترل می کند. در غیر این صورت بیل مکانیکی می تواند به هر سمت، واژگون شود.

اصل ششم: تمامی قطعات و الحاقیه ها و اجزای بیل مکانیکی را بازرسی کنید

یکی دیگر از مهم ترین اصول کار با بیل مکانیکی روی زمین های شیبدار، اطمینان از سالم بودن و صحت عملکرد تمامی قطعات و اجزای این ماشین ها است.

در کنار توجه به همه اصول بالا، بسیار مهم است که به طور مرتب، ماشین آلات و لوازم جانبی بیل مکانیکی را بررسی کنید. اگر نشانه‌هایی از فرسودگی مشاهده کردید، هرگز از بیل مکانیکی استفاده نکنید. باید نسبت به تعمیرات یا تعویض قطعات آسیب دیده دقت داشته باشید.

اگر لازم است، بهترین قطعات بیل مکانیکی را از فروشنده معتبر خریداری کنید تا خیالتان از این بابت راحت باشد. فراموش نکنید وقتی قرار است از این تجهیزات حفاری و خاکبرداری در زمین های شیبدار استفاده کنید، ایمنی، بیشتر از سرعت، اهمیت پیدا می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *