انواع بیل مکانیکی؛ مشخصات، کاربردها و قطعات یدکی

انواع بیل مکانیکی
انواع بیل مکانیکی

انواع بیل مکانیکی

انواع بیل مکانیکی؛ مشخصات، کاربردها و قطعات یدکی

بیل مکانیکی (Excavator Machine)، جزو ماشین آلات غول پیکر صنعتی است که می توان آن را برای حفر پی ساختمان یا سازه ها، ترانشه ها و مکان های حفاری، و همچنین برای جمع آوری مصالح و زباله های ساخت و ساز، از محل پروژه ها به کار برد. این تجهیزات، بسیار کاربردی هستند و انجام کارها را ساده تر و با ایمنی بیشتر، میسر می سازند.

انواع بیل مکانیکی، ماشین هایی فوق سنگین هستند که به ابزاری ضروری در صنایع ساختمانی، تخریب و معدن تبدیل شده اند. این ماشین ها برای انجام طیف وسیعی از وظایف طراحی شده اند. همچنین بسیاری از فرآیندها که باید توسط نیروی انسانی صورت بگیرد را بسیار کارآمدتر و آسان تر نموده اند.

در این مقاله تخصصی، نگاهی دقیق‌تر به ماشین‌های بیل مکانیکی، انواع آن، کاربردها و مزایای آن‌ ها خواهیم داشت. اگر مالک این ماشین ها هستید و به خرید لوازم یدکی و قطعات بیل مکانیکی نیاز دارید، تیم حرفه ای ما در خدمت شما هستند.

برای خرید قطعات مهمی نظیر ناخن بیل مکانیکی، باکت بیل مکانیکی، پین و بوش بیل مکانیکی و یا باکت شاول و لودر، و استعلام قیمت سایر قطعات این ماشین آلات، همین حالا با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

انواع بیل مکانیکی + مشخصات فنی و موارد کاربردی

1-بیل مکانیکی چرخ دار (Wheeled excavators)

بیل مکانیکی چرخ دار (Wheeled excavators)

بیل مکانیکی چرخ دار (Wheeled excavators)

بیل مکانیکی چرخ دار نوعی تجهیزات سنگین ساختمانی است که به جای ریل، مجهز به چرخ (تایر) می باشد. استفاده از تایرها در این وسایل نقلیه، موجب می شود همان سطح قدرت را تأمین کنند و همزمان، سرعت و قدرت مانور خود را بر روی بتن، آسفالت و سایر سطوح صاف بهبود ببخشند.

تایرها در مقایسه با ریل در بیل مکانیکی چرخ دار، پایداری کمتری در زمین‌های هموار دارند. با این حال، بیل ‌های چرخ دار، رایج‌ترین نوع بیل مکانیکی هستند که برای پروژه‌های راه‌ سازی و ساخت و ساز شهری مورد استفاده قرار می ‌گیرند. با این حال، هنگام جابجایی روی آسفالت یا بتن به سمت سطح یکنواخت، اپراتور ماشین، این گزینه را دارد که برای افزایش پایداری دستگاه، از یک اهرم یا تکیه گاه استفاده کند.

2-بیل مکانیکی دراگلاین (Dragline excavators)

بیل مکانیکی دراگلاین (Dragline excavators)

بیل مکانیکی دراگلاین (Dragline excavators)

بیل مکانیکی دراگلاین، نوعی بیل مکانیکی بزرگ تر است که با تکنیکی متفاوت از بیل مکانیکی قدیمی کار می کند. این دستگاه از یک سیستم طناب بالابر استفاده می کند که گاهی با استفاده از یک جفت بالابر، به یک مخزن متصل می شود. طرف دیگر مخزن، به یک کِشنده متصل است که از آن تا کابین ماشین امتداد دارد. کِشنده، مخزن را به سمت راننده هدایت می کند، در حالی که طناب بالابر، وظیفه بالا و پایین بردن آن را بر عهده دارد.

به دلیل وزن زیاد آنها، بیل مکانیکی دراگلین اغلب در محل کار، مونتاژ می شود. در پروژه های عمرانی در مقیاس بزرگ و وسیع، نظیر ساخت کانال ها، اغلب از سیستم منحصر به فردی که این نوع خاص از بیل مکانیکی دارد، استفاده می شود. فناوری بیل مکانیکی دراگلاین برای حفاری زیر آب و لایروبی کانال مناسب است. این ویژگی یکی از مزایای بسیار مهم این نوع تجهیزات است.

3-بیل مکانیکی خزنده (Crawler excavators)

بیل مکانیکی خزنده (Crawler excavators)

بیل مکانیکی خزنده (Crawler excavators)

بیل مکانیکی خزنده نسبت به سایر انواع بیل مکانیکی های بزرگ، برتری دارد، زیرا این ماشین ها بر روی چرخ ها حرکت نمی کنند، بلکه بر روی دو مسیر ریلی قطور استوار هستند. این بیل مکانیکی برای معادن و کارهای ساختمانی سنگین، ایده آل است. بیل مکانیکی خزنده که اغلب به عنوان بیل مکانیکی فشرده شناخته می شود، از سیستم های قدرت هیدرولیک برای بلند کردن زباله های ساخت و ساز و خاک های سنگین در محل پروژه استفاده می کند.

در نتیجه طراحی چرخ ریلی زنجیره ای در این نوع بیل مکانیکی، آنها می توانند به آسانی روی تپه ها سُر بخورند و از شیب های تند، بالا بروند؛ این ویژگی باعث شده که آنها برای مناطق کوهستانی و محوطه سازی زمین های ناهموار، بسیار مناسب باشد. بیل مکانیکی خزنده ممکن است کندتر از سایر انواع بیل مکانیکی حرکت کند، اما تعادل، انعطاف پذیری و پایداری کلی بالاتری را ارائه می دهد.

4-بیل مکانیکی مکنده (Suction excavators)

بیل مکانیکی مکنده (Suction excavators)

بیل مکانیکی مکنده (Suction excavators)

بیل مکانیکی مکنده که به بیل مکانیکی وکیوم نیز معروف است، به سیستم لوله مکشی مجهز است و تا 400 اسب بخار قدرت دارد. این مدل بیل مکانیکی یک جت آب اولیه را برای شکستن خاک زمین، تولید می کند. پس از آن، لوله ای که در امتداد لبه خود، دندانه های نوک تیز دارد، یک خلاء ایجاد می کند که با سرعت 200 کیلومتر در ساعت، کثیفی ها و زباله ها را از بین می برد. از آنجایی که ممکن است بیل مکانیکی مکنده، خطر آسیب رساندن به بسترهای زیرزمینی حساس را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد، یک انتخاب عالی برای این نوع کاربردها محسوب می شود.

5-بیل مکانیکی Skid steer یا (Skid steer excavators)

بیل مکانیکی Skid steer

بیل مکانیکی Skid steer

بیل مکانیکی Skid steer بر خلاف بیل مکانیکی های معمولی، شامل مخزن هایی هستند که دور از اپراتور قرار گرفته اند. به دلیل این نوع پیکربندی، اتصالات موجود به جای اطراف کابین، روی کابین تعبیه شده اند. این نوع طراحی موجب شده که این بیل‌های مکانیکی برای کار در مکان‌هایی که محدودتر هستند، و برای مانورهای پیچیده ‌تر، مناسب باشد.

بیل مکانیکی Skid steer اغلب در پروژه ‌هایی مانند حفر استخر، تمیز کردن محل کار، کارهای خانگی و پاکسازی زباله‌ ها استفاده می‌شوند که همگی در مناطقی با فضای محدود وجود دارند.

6-مینی بیل مکانیکی (Mini excavators)

مینی بیل مکانیکی (Mini excavators)

مینی بیل مکانیکی (Mini excavators)

مینی بیل مکانیکی، مدل کوچکتر و سبکتر بیل مکانیکی معمولی است. این ماشین ها از آسیب به زمین جلوگیری می کنند و در مناطق پرتراکم و باریک تر، مانند پارکینگ ها و فضاهای داخلی کاربرد دارند. در سال های اخیر، تعداد زیادی از پیمانکاران، از مینی بیل مکانیکی استفاده کردند. کار کردن با این مدل بیل مکانیکی، آسان است و از برخورد با موانع جلوگیری می شود.

7-بیل مکانیکی دوربرد (Long reach excavators)

بیل مکانیکی دوربرد (Long reach excavators)

بیل مکانیکی دوربرد (Long reach excavators)

اجزای بازو و باکت بیل مکانیکی دوربرد، بیشتر از حد یک بیل مکانیکی استاندارد، امتداد یافته است. این نوع طراحی، این امکان را فراهم می کند تا عملیات را در مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، به طور موثرتری انجام دهید. دسترسی افقی بازوی کشیده در این بیل مکانیکی، ممکن است از چند ده متر نیز تجاوز کند.

بهترین کاربردهای این بیل مکانیکی، عملیات تخریب است، از جمله فروریختن سازه ها و شکستن دیوارهایی که بر روی توده های آب قرار گرفته اند. برش و خرد کردن، برخی از کارهای اضافی هستند که می توان با کمک ضمائم مختلف که به بازوی این بیل مکانیکی بسته شوند، انجام داد.

بیشتر بخوانید: قیمت پین و بوش بیل مکانیکی

کاربردهای انواع بیل مکانیکی

  • کاربرد در پروژه های ساخت و ساز
  • بیل مکانیکی در پروژه های تخریب
  • بیل مکانیکی در پروژه های محوطه سازی
  • حفر حوضچه ها و دریاچه ها
  • ایجاد دیوارهای حائل
  • بیل مکانیکی در پروژه های معدنی برای حفاری و جا به جایی مواد و مصالح
  • بیل مکانیکی در صنایع نفت و گاز

مزایای استفاده از بیل مکانیکی در پروژه های مختلف

  • تطبیق پذیری برای کار در عملیات و پروژه های مختلف
  • کمک به افزایش بهره وری، انجام کارها در مدت زمان کوتاه و با قدرت بالا
  • انجام کارهای سخت و سنگین به واسطه موتورهای قدرتمند و سیستم های هیدرولیک
  • حفاری در عمق زیاد زمین
  • مجهز به کنترل ها و ابزار دقیقی
  • بهبود ایمنی در محل کار، جلوگیری از تصادفات و صدمات

برخی از سوالات متداول درباره انواع بیل مکانیکی و قطعات جانبی

1-قطعات مهم دستگاه بیل مکانیکی چیست؟

قطعات اصلی یک بیل مکانیکی شامل کابین، باکت بیل مکانیکی، بازو، ناخن بیل مکانیکی، موتور، بستر زنجیری ریلی و سیستم هیدرولیک است.

2-مزایای استفاده از دستگاه بیل مکانیکی چیست؟

از مزایای استفاده از دستگاه بیل مکانیکی می توان به تطبیق پذیری، کارایی، قدرت و استحکام، دقت و کنترل، و بهبود ایمنی اشاره کرد.

3-هنگام استفاده از دستگاه بیل مکانیکی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام استفاده از ماشین بیل مکانیکی، عواملی مانند هزینه، نگهداری و تعمیرات، الزامات آموزشی و گواهینامه، و نگرانی های زیست محیطی باید در نظر گرفته شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *