چرا ریل زنجیری بیل مکانیکی آسیب می بیند و چطور آن را تعمیر کنیم؟

ریل زنجیری بیل مکانیکی
ریل زنجیری بیل مکانیکی

ریل زنجیری بیل مکانیکی

دلایل آسیب دیدن ریل زنجیری بیل مکانیکی و روش های تعمیرات و مراقبت از آنها

ریل زنجیری بیل مکانیکی یکی از مهم ترین قطعات این نوع ماشین آلات است که نقش کلیدی در ایمنی و عملکرد آن ایفا می کند. به جرأت می توان گفت که بیشتری بار وارد شده حین عملیات، به قسمت ریل های زنجیری یک بیل مکانیکی یا مینی بیل مکانیکی وارد می شود. بر همین اساس انتظار می رود که این قطعات باید از دوام و مقاومت فوق العاده بالایی برخوردار باشند.

ریل های زنجیری بیل مکانیکی، قطعاتی قوی هستند که برای عملیات در محیط های چالش برانگیز طراحی شده اند. البته اگرچه اپراتورها تمامی قطعات را قبل از شروع به کار، چک می کنند اما آسیب رسیدن به ریل های زنجیری، امری اجتناب ناپذیر است!

اما این یک سوال مهم است که چه چیزی باعث آسیب واردن شدن به ریل زنجیری بیل مکانیکی می شود و چگونه آنها را تعمیر کنیم؟

عوامل مختلفی در طول سال می توانند باعث آسیب به ریل زنجیری بیل مکانیکی شوند. وزن زیادی روی این ریل های متحرک، وارد می شود. زمانی که نوبت به کاهش هزینه های تعمیرات قطعات این ماشین ها می رسد، بهترین اقدام، برنامه ریزی برای مراقبت و نگهداری مرتب است که می تواند از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند.

اگر این ریل ها به درستی بازرسی نشوند، آسیب های وارد شده به اندازه ای خواهد بود که هزینه های بسیار زیاد را برای تعویض قطعات به صاحبان این بیل مکانیکی ها ایجاد می کند. بنابراین در این مطلب می خواهیم به طور اختصاصی درباره دلایلی صحبت کنیم که باعث آسیب زدن به ریل زنجیری بیل مکانیکی می شوند و به شما خواهیم گفت چطور از این آسیب ها جلوگیری کنید.

خسارت ها و آسیب های وارده به ریل زنجیری بیل مکانیکی شامل چه مواردی هستند؟

ریل های زنجیری بیل مکانیکی در این تجهیزات سنگین، از چارچوب زیر ماشین آلات پشتیبانی می کنند. این ریل ها از نظر اندازه و شکل ظاهری، انواع مختلفی دارند؛ از جمله ریل های لاستیکی، فولادی و آهنی. یک بستر ریلی در انواع بیل مکانیکی دارای بخش‌های مختلفی است، مانند نوار ریلی فلزی، غلطک ها و توپک ها، که برای کمک به حرکت آن در زمین‌های مختلف، به همدیگر مونتاژ شده و به بستر زیرین متصل می‌شود.

سایر اجزای کلیدی نیز عبارتند از: قاب، پین ها، هرزگردها، غلطک ها، چرخ دنده ها، پین و بوش بیل مکانیکی و اتصالات. هر جزء برای عملکرد یک قطعه از تجهیزات، بسیار مهم است. هر آسیبی است که به سازه نگهدارنده زیرین یک قطعه مینی بیل مکانیکی وارد شده باشد، نوعی خسارت محسوب می شود.

علل خرابی ریل های زنجیری در بیل مکانیکی چیست؟

علت خرابی ریل های زنجیری در بیل مکانیکی

علت خرابی ریل های زنجیری در بیل مکانیکی

1- آب و رطوبت

قطعاتی که در بخش های زیرین یک بیل مکانیکی وجود دارند باید به درستی عایق بندی و آب بندی شوند. اما اینکه در تماس با آب و رطوبت، این قطعات دچار آسیب شوند، اجتناب ناپذیر است. ریل های زنجیری بیل مکانیکی در هنگام حرکت روی سطوح مختلف، تماس بیشتری با تمامی مواد بستر دارند و احتمال خراشیدگی آنها بیشتر است. حتی اگر پوشش های قوی و مقاوم برای این قطعات به کار رفته باشد، باز هم در طول زمان، ممکن است از بین بروند.

قطعات های آسیب دیده پوشش ها در ریل زنجیری بیل مکانیکی، زمینه را برای تماس بیشتر سطح با آب و رطوبت فرهم می کنند؛ در این شرایط، رطوبت شروع به تعامل با فلز می کند و منجر به خوردگی می شود. در نهایت، خوردگی منجر به ضعیف شدن فلز و سایش زودرس آن می شود.

2- زمین ناهموار

یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین علت آسیب به زیر شاسی و ریل زنجیری بیل مکانیکی، زمین ناهموار است. حرکت مینی بیل مکانیکی یا بیل مکانیکی های بزرگ تر روی زمین هایی که سطوح ناهموار دارند می تواند باعث ایجاد ترک خوردگی در بستر زیرین آن شود، این آسیب به قطعات، احتمال نشتی مایعات از ماشین را افزایش می دهد.

هرگاه در حین کار با ماشین آلات به سنگ ها، قطعات لاستیک یا هر نخاله ساختمانی دیگری برخورد کنید، می تواند به قطعات زیرین آسیب برساند. کلوخه های سنگ در اثر حرکت ریل به بالا پرتاب می شوند و باعث سوراخ شدن، پیچ و مهره ها و سایر قسمت ها خواهند شد. بنابراین همیشه باید در مکان هایی با کلوخه های سنگی زیاد و زمین های ناپایدار و ناهموار، با احتیاط رانندگی کنید.

3- استفاده نادرست از بیل مکانیکی

استفاده از مینی بیل مکانیکی، بیش از ظرفیت عملیاتی آن می تواند باعث ایجاد استرس و فشار اضافی در قطعات زیرین آن شود. حرکت روی سطوح شیبدار به قدرت زیادی نیاز دارد که همین شرایط می تواند به غلتک ها و قطعات، فشار وارد کند. وقتی به جای چرخش های عریض، حرکات تیز با یک بیل مکانیکی انجام می دهید، قطعات با سرعت بیشتری، فرسوده می شوند.

4- باقیمانده های گل و لای روی زنجیر و ریل ها

پسماندهای گل و لای در برخی مناطق عملیاتی، مشکل بزرگی ایجاد می کند و آسیب زیادی به ریل زنجیری بیل مکانیکی وارد می سازد. اگر گل و لای قسمت های زیرین را به درستی نشویید، رطوبت را در خود نگه می دارد و در نهایت منجر به زنگ زدگی و خرابی پین و بوش ها می شود.

چگونه آسیب دیدگی ریل ها و زنجیرهای زیرین بیل مکانیکی جلوگیری کنیم؟

تعمیرات ریل زنجیری بیل مکانیکی

تعمیرات ریل زنجیری بیل مکانیکی

خرابی زودهنگام در هر یک از تجهیزات و قطعات بیل مکانیکی اغلب نتیجه تعمیرات و نگهداری ضعیف است. بازرسی و نگهداری منظم یک بیل مکانیکی و سایر اجزاء آن، و بازرسی ریل زنجیری ها، برای شناسایی مشکلات اولیه بسیار اهمیت دارد. قبل از اینکه این آسیب ها به مشکلاتی اساسی تبدیل شوند، اقدامات پیشگیرانه ای را می توانید انجام دهید. این موارد به صورت زیر هستند:

  • بازرسی های منظم:

قبل از استفاده از تجهیزات باید آنها را با دقت بررسی کنید. صحت عملکرد قطعاتی مانند مهر و موم بلبرینگ ها، پیچ و مهره، زنجیرها، غلطک ها، ریل ها و … توجه کنید. در حین بازرسی، مراقب قطعات آسیب دیده یا فرسوده باشید. علاوه بر این، از یک برنامه منظم برای روغن کاری قطعات، سفت کردن پیچ و مهره ها و سایر قطعات مهم پیروی کنید؛ به این ترتیب مطمئن می شوید که همه اجزا به درستی کار می کنند.

  • تمیز کردن:

در پایان هر روز و هر عملیات با بیل مکانیکی، زمان کافی را برای تمیز کردن قطعاتی زیرین اختصاص بدهید. قبل از سفت شدن گل و لای، یا یخ زدن آلودگی ها در طول شب های سرد زمستان، هر گونه کثیفی را پاک کنید.

  • برنامه ریزی برای تعمیرات و نگهداری منظم:

یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از فرسودگی ریل زنجیری بیل مکانیکی، داشتن برنامه تعمیرات و نگهداری منظم است. این برنامه ها از سوی سازنده این ماشین آلات پیشنهاد می شوند. شناسایی به موقع مشکلات می تواند از ایجاد هزینه های زیاد جلوگیری نماید.

از یک متخصص بخواهید که ساییدگی و پارگی ریل ها و زنجیرهای یک بیل مکانیکی را پس از هر 2000 ساعت کار، ارزیابی کند. این بررسی ها حتی می تواند از خطاهای انسانی نیز جلوگیری نماید.

بیشتر بخوانید: خرید قلم چکش بیل مکانیکی

راهکارهایی برای تعمیرات آسیب های وارده به ریل زنجیری بیل مکانیکی

ریل زنجیری بیل مکانیکی

ریل زنجیری بیل مکانیکی

اگر متوجه شدید قطعات متحرک زنجیرها و ریل زیرین بیل مکانیکی شما آسیب دیده است، هرگز با آن کار نکنید. باید خیلی سریع، مشکل را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید. شاید در حالیکه با بیل مکانیکی روی زمین ناهموار حرکت می کند، متوجه مشکل شوید؛ قطرات نشتی روغن، بوی روغن از بوش ها، سروصدا هنگام حرکت، لرزش یا انحراف از مسیر، برخی از مهم ترین نشانه های وجود یک مشکل هستند.

برای رفع این آسیب ها، نکاتی را به شما پیشنهاد می کنیم که بهتر است انجام دهید:

1-ریل ها و زنجیرهای چرخان را تمیز کنید

پس از اتمام کار روزانه، اپراتور بیل مکانیکی باید قسمت ها و اجزای زیرین را تمیز کند و به خوبی بشویَد. ابزارهای واترجت با فشار آب می توانند این قطعات را به سرعت تمیز کنند؛ و در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

اگر ریل زنجیری بیل مکانیکی را به طور مرتب تمیز نکنید، باعث تسریع ساییدگی و از هم گسیختگی زودرس قطعات می شود. به خصوص در آب و هوای سردتر، این موضوع شدت بیشتری پیدا می کند است. اگر اپراتور، این زنجیرها و ریل ها را تمیز نکند، در آب و هوای سردتر، گل و لای، خاک و ذرات درشت، یخ می زنند.

2- ریل و زنجیرها را به طور مرتب بازرسی کنید

برنامه های بازرسی دوره ای، بهترین روش برای شناسایی قطعات آسیب دیده و فرسوده است. این بازرسی ها را بهتر است روزانه و هفتگی انجام دهید.

3- دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید

پیروی از توصیه ها و دستورالعمل های سازنده بیل مکانیکی، برای جلوگیری از آسیب های زیر شاسی و ریل زنجیری بیل مکانیکی، بسیار مهم است. همانطور که می‌دانید، برخی از کارهای ساخت و ساز می‌توانند باعث فرسودگی و پارگی شوند، بنابراین اپراتورها باید از این توصیه های کار با این نوع ماشین ها پیروی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *