اهمیت روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی چیست؟

روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی
روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی

روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی

اهمیت روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی چیست؟

قطعات موتور بیل مکانیکی از مهمترین لوازم این ماشین آلات هستند که در کنار هم کار می کنند تا موتور بتواند نیروی لازم برای حرکت بیل مکانیکی و قطعات دیگر را فرآهم کند. این قطعات، به ویژه آنهایی که بیشتر در حرکت هستند، در معرض ساییدگی قرار دارند، بنابراین استهلاک آنها بالا است. برای اینکه طول عمر قطعات موتور در انواع بیل مکانیکی افزایش یابد، روغن کاری با روانکارهای مناسب، ضروری است.

انواع بیل مکانیکی از اندازه های مختلف و با ظرفیت های متفاوت در بازار وجود دارند که برای پروژه های ساخت و ساز، صنعت، بارگیری، حفاری و تخریب به کار می روند. سرعت و دقت انجام کارها با این ماشین ها افزایش پیدا می کند. مدل های مینی بیل مکانیکی قدرت مانور بیشتری در مکان های محدودتر دارند. وظیفه اپراتور است که بتواند دستگاه را در بهترین شرایط نگه دارد. روغن کاری قطعات بیل مکانیکی یکی از این اقدامات مهم است.

در این مطلب می خواهیم درباره اهمیت روانکاری قطعات موتور در ماشین آلات بیل مکانیکی می پردازیم. موتور، منبع تأمین نیروی مورد نیاز برای عملکرد یک بیل مکانیکی است، پس رسیدگی به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

ساختار موتور بیل مکانیکی + اسامی قطعات موتور

قبل از اینکه درباره روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با اسامی قطعات موتور آشنا شویم. هر قطعه در جای خود با سایر قسمت ها هماهنگ کار می کند. مهم ترین اجزای موتور بیل مکانیکی به صورت زیر است:

1- محفظه سیلندر: این بخش اصلی موتور و منطقه احتراق است. همچنین، پیستون ها را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد.

2- پیستون ها: پیستون ها در محفظه سیلندر قرار دارد، بنابراین می تواند انرژی ناشی از احتراق سوخت را به حرکت مکانیکی تبدیل کند.

3- میل لنگ: میل لنگ حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می کند.

4- دریچه های سوخت: از دیگر قطعات موتور بیل مکانیکی، دریچه های ورودی و خروجی است؛ این دریچه ها برای حفظ جریان هوا و سوخت به سمت داخل و خارج موتور به کار می روند.

5- سیستم روغن کاری: این سیستم، روغن روان کننده را به تمام قسمت های موتور منتقل می کند؛ در نتیجه حرارت و سایش را کاهش می دهد.

روغن کاری چه اثری بر قطعات موتور در یک بیل مکانیکی دارد؟

روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی

روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی

  • روغن کاری باعث می شود که ساییدگی قطعات موتور، تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به ویژه بخش های متحرک، بیشتر در معرض اصطکاک و سایش قرار دارند. روانکاری می تواند عمر این قطعات را افزایش دهد.
  • در اثر کارکرد موتور، گرمای زیادی تولید می شود که می تواند به قطعات آن آسیب وارد کند. روغن کاری می تواند از قطعات در برابر گرما و فشار محافظت کند. به این ترتیب، در طولانی مدت به درستی کار می کنند.
  • روغن کاری می تواند به نوعی قطعات موتور بیل مکانیکی را تمیز کند. همچنین آلاینده ها و آشغال های ناخواسته را نیز برطرف می سازد. لایه روغن روی قطعات موتور به عنوان یک بستر محافظ عمل می کند.
  • روغن کاری قطعات موتور باعث کاهش نویز و سر و صدای ناشی از آن می شود. بنابراین یک محیط عملیاتی آرام را فرآهم می سازد.

بیشتر بخوانید: قیمت باکت بیل مکانیکی چقدر است؟

بهترین روانکارها برای روغن کاری موتور بیل مکانیکی

1- روغن موتور (Engine Oil)

روغن موتور، نوع رایج روان کننده برای موتورهای انواع بیل مکانیکی است و گریدها و ترکیبات مختلف دارد. همچنین با توجه به نوع موتور می توان روانکار با غلظت های متفاوت استفاده کرد. به این ترتیب، باعث کاهش سایش و گرما در حین کار می شود.

2- روغن هیدرولیک (Hydraulic Oil)

یک بیل مکانیکی دارای سیستم هیدرولیک است، بنابراین به راحتی می تواند باکت بیل مکانیکی، تیغه ها و بازو و چکش را کنترل کند. برای این کار، روغن هیدرولیک، بهترین نوع روانکاری است. این روغن، سیستم را خنک می کند و عملکرد روان تر را فراهم می کند.

3- گریس (Grease)

گریس، نوعی روان کننده غلیظ است که در قسمت های مختلف کاربرد دارد. با گریس می توان قطعات موتور بیل مکانیکی نظیر پین و بوش، برس ها و بلبرینگ ها را روغن کاری کرد؛ بنابراین از آلودگی موتور جلوگیری می کند.

4- روغن مخصوص گیربکس (Gear Oil)

این نوع روغن برای روانکاری گیربکس مفید است. این روغن، نیرو را از موتور به ریل انتقال می دهد؛ به همین دلیل است که روغن گیربکس از آسیب ها محافظت می کند.

5- سیال انتقال (Transmission Fluid)

برخی از مدل های بیل مکانیکی دارای گیربکس اتوماتیک هستند. بنابراین، در چنین ماشین هایی، مایع انتقال برای روانکاری بسیار مفید است. این سیال، موتور را چرب کرده و حرارت را کنترل کند.

عواقب استفاده از روغن های اشتباه برای قطعات موتور بیل مکانیکی چیست؟

روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی

روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی

1- سایش بیش از حد

فرض کنید قطعات موتور را روغن کاری نمی کنید؛ این اشتباه باعث سایش و تولید گرما می شود، در نتیجه روی قطعات موتور تاثیر گذاشته و باعث ساییدگی بیشتر قطعات خواهد شد. همچنین می تواند هزینه های تعمیرات – نگهداری قطعات را افزایش داده و طول عمر را کاهش دهد.

2- گرم شدن بیش از حد

روغن کاری اشتباه ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. در نتیجه، منجر به خرابی موتور شده، و سپس عملکرد دستگاه را تحت تأثیر قرار می دهد.

3- کاهش راندمان سوخت

روغن کاری اشتباه می تواند باعث تولید گرما و سایش بیشتر شود. در نتیجه، راندمان سوخت را تحت تأثیر قرار می دهد که در نتیجه باعث افزایش هزینه های عملیاتی می شود.

4- افزایش هزینه تعمیر و نگهداری

روغن کاری نامناسب باعث آسیب زدن به اجزای موتور می شود. در نتیجه باید هزینه و زمان بیشتری را برای نگهداری یا تویض قطعات اختصاص بدهید.

5- خرابی قطعات

روغن کاری با سیالات نامناسب یا در موقع نادرست، به معنای توقف برنامه ریزی های تعمیرات و نگهداری است. بنابراین می تواند مدت زمان پروژه را که باید با یک بیل مکانیکی انجام دهید، تحت تاثیر قرار دهد و باعث مشکلات مالی شود.

ما به مهم ترین نکات درباره اهمیت روغن کاری قطعات موتور بیل مکانیکی پرداختیم. دانستید که اگر در این امر کوتاهی کنید، چه آسیب های جدی به موتور بیل مکانیکی وارد می شود. مطمئن شوید که از روانکارهای مناسب استفاده می کند. دستورالعمل سازنده روغن موتور را به دقت دنبال کنید و از تکنسین ها کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *