رادیاتور آب وروغن

رادیاتور روغن و مکانیزم عملکرد آن

رادیاتورهای روغن قطعات فلزی یا غیر فلزی هستند که برای خنک کردن روغن کاربرد دارند. مکانیزم عملکرد شان به این شکل است که در بخش جلویی سیستم خنک کننده قرار داده می‌شوند تا دمای روغن در زمان رد شدن از لوله‌های رادیاتور کم شود. نکته قابل توجه این است که این عمل زمانی که موتور روشن است انجام می‌گیرد.

سیستم‌های خنک کننده در موتور دستگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند خنک کننده‌های اصلی و خنک کننده‌های ثانویه که شامل آب ( اصلی ) و روغن (ثانویه) می‌باشد.

تعویض روغن

یکی از راه‌هایی که می توان از آسیب دیدن موتور جلوگیری کرد تعویض به موقع روغن آن می‌باشد . این عمل علاوه بر افزایش توان روانکاری، با کاهش دمای روغن می‌توان کیفیت آن را برای مدت طولانی حفظ کرد.

مزایای رادیاتور روغن

  • خنک‌سازی توسط روغن از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری می‌کند.
  • نقطه جوش روغن بالا می‌باشد که می‌تواند برای خنک‌سازی تا 100 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر هم استفاده شود.
  • روغن‌ها عایق‌های الکتریکی هستند و می‌توانند در داخل تجهیزات الکتریکی و به صورت مستقیم با آن‌ها در ارتباط باشند.
  • اگر روغن بخاطر نقص و خرابی واشر، نشت کند و وارد محفظه احتراق شود هیچ آسیبی به سیستم وارد نمی‌کند.

معایب رادیاتور روغن

  • روغن هرگز تبخیر نمی‌شود اما امکان دارد دستخوش آلودگی های اسیدی و غیره شود.
  • چون روغن را می توان برای خنک سازی تا 300 درجه هم استفاده کرد امکان دارد روغن تجزیه شده و ذرات خاکستر آن در داخل آن رسوب کند.
  • امکان دارد تحت شرایطی روغن داخل رادیاتور مشتعل شود.
  • روغن‌ها به نسبت آب، گرمای کمتری از موتور را جذب می‌کنند.

فاکتور‌های انتخاب روغن موتور‌

  • میزان گنجایش روغن داخل سیستم
  • اندازه و سایز رادیاتور
  • میزان تاب و تحمل رادیاتور

اما یک نکنه در آخر، که اکثر دستگاه‌داران بزرگترین اندازه خنک کننده را انتخاب می‌کنند تا به خوبی جریان هوا را دریافت کرده و به وسیله ترموستات دمای روغن را در حد مناسب نگه‌داری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *